Staying fit on tour: een lijstje!

Ja,ja ik weet het. Ik heb gezegd dat ik in mijn volgende blog, dat is dus deze, voor de oplettende lezer, wat dieper in zou gaan op de beroemde/beruchte alom geliefde en gehate (vraag het de mensen van de catering maar eens) artist rider.

Dat doe ik dus niet. Je bent van me gewend dat ik mijn stukken altijd bijzonder goed onderbouw (voornamelijk met mijn eigen mening zeg je?!) en dat wil ik graag zo houden. Om die reden neem ik gewoon nog even de tijd om te snuffelen in de grote bibliotheek der riders. Oh, wat een pareltjes zitten er tussen! En dat bedoel ik  nou eens niet sarcastisch! Ik noem schoonheden als: Pedialyte, Coconut water en Kombucha. Pedia wat zeg je? Nog even geduld.

In de tussentijd zal ik jullie honger stillen met iets wat helemaal bij het seizoen past. Namelijk, een lijstje!

Verlanglijstje? Check! Smoesen-voor-wanneer-ik-me-verspreek-in-gezelschap-van-kinderen-die-nog-in-sint-geloven lijstje? Check! Boodschappen-voor-het-grote-kerstdiner lijstje? Check! Dingen-die-ik-vooral-niet-moet-zeggen-in-gezelschap-van-schoonmoeder-op-tweede-kerstdag lijstje? Check! Goede voornemens lijstje? Check! Alcoholische-versnaperingen-voor-oud&nieuw lijstje? Check! Ingrediënten-voor-grootmoeders-oliebollen lijstje? Check!

Of meer beroeps gerelateerd: Techlijstje? Check! Gastenlijstje? Check! Gearlijstje? Check! Onkostenlijstje? Check! Mensen-die-ik-kan-negeren lijstje? Check! (Eikel!) Mensen-die-ik-te-vriend-moet-houden lijstje? Check! (Loser!) How-to-keep-fit lijstje? Uhhh…fit? How-to-stay-healthy lijstje? Uhhh…ik ben niet ziek! How-to-take-care-of-yourself lijstje?…Ja, en nou moet je oprotten!

Met grote trots presenteer ik u: KEEPING FIT AND HEALTHY ON TOUR: Twenty steps to a more balanced working routine, zoals gejat van:  Foundations for Excellence

Omdat ook voor mij het einde van het jaar nadert (en voor sommigen het einde van de wereld) en de creativiteit met name gaat zitten in het vervullen dan wel bedenken van bovengenoemde lijstjes, maak ik het mezelf gemakkelijk en ga ik eens zo’n lijstje op praktische haalbaarheid testen. Want je kan nog van die leuke ideeën hebben (en overal behalve in Nederland zijn ze goed met dergelijke leuke ideeën), wanneer het niet praktisch haalbaar is heb je er net zoveel aan als aan dat ‘Dingen-die-ik-vooral-niet-moet-zeggen-in-gezelschap-van-schoonmoeder-op-tweede-kerstdag lijstje’. Helemaal niks, want je kunt je er toch nooit aan houden.

Let’s go! Op z’n Engels jongens, want ik heb hem gejat van de Britten en ik schat jullie hoog genoeg in. Trouwens, ik heb ook geen zin om te vertalen.

  1. If you drive to work, use the car park furthest from the venue or rehearsal room. If you catch the bus, get off one stop earlier and walk the rest of the way. Uhhh honestly, in dit Nederlandse weer? Steek je hand op als je serieus tegen de rest van je gezelschap zou zeggen: “Jongens, stop hem hier maar! Ik zie jullie over 500 meter!” Trouwens (even buiten beschouwing gelaten of deze actie daadwerkelijk nut zou hebben voor je algehele fitheid) uit hoeveel parkeerplaatsen denken ze dat je kan kiezen? Normaal gesproken ben je al blij als je hem tussen het paaltje en het einde van de gele streep gevouwen krijgt. Mijn tip: lekkere blijven zitten en gewoon zorgen voor een regelmatige ECHTE trainings impuls. Tenzij je de manager bent. Sorry, jij moet lopen. (rustig joh, grapje!)
  2. Use the stairs rather than the lift, and walk up and down escalators rather than standing still. Want de mensen die voor je op de roltrap staan vinden het prima als je door ze heen loopt. Geloof me, het principe van ‘links gaan, rechts staan’ heeft nog niet iedereen begrepen. Traplopen in plaats van de lift? Prima, we zijn niet gemaakt om de lucht ingeslingerd te worden. Trouwens, liften stinken en kunnen heel goed vast komen te zitten. Nuttig? Mwah. Mijn tip: Ga lekker trapwaggelen wanneer het kan, maar voor echt resultaat: gewoon zorgen voor een regelmatige ECHTE trainingsimpuls.
  3. If you’re a musician with heavy instruments or equipment, carrying them will be a form of exercise. Make sure you’re doing it properly though! Bend at the knees when lifting, and wear straps to distribute the weight properly. Help your drummer or bassist with their gear, so you get the exercise and they get a break!  Tenzij je drummer of bassist lichamelijke beperkingen hebben (en dan nog…check je mylogenics practioner!) zijn ze prima in staat hun eigen spullen te dragen. En daarnaast, spullen dragen die je bijna dagelijks draagt is GEEN vorm van exercise! Je lichaam iets laten doen dat het niet gewend is, is een vorm van exercise. Mijn tip: gewoon zorgen voor een regelmatige ECHTE trainings impuls. Dat neemt niet weg dat het op een correcte manier optillen en dragen van je spullen (of de boodschappen, je kerstpakket, je hond of je drummer…kan toch?) van zeer groot belang is. Krachttraining is op het gebied van het beperken van dergelijke til blessures een uitstekende optie!
  4. If you need some thinking time, take a walk around the block – it clears your head and gets you some exercise. Vooral doen! Ik houd van het idee van een ‘wandering artist’. Niemand die weet wat voor een meesterlijke ideeen ontstaan in het brein van een creatieveling met een ferme pas en een blik op oneindig. Exercise? Flikker op! Dit valt onder de categorie rust en ontspanning en daarom keur ik hem goed!
  5. If you’re in an unfamiliar venue, take some time to check out what’s there and what’s not. There should be drinking water, at the very least. Consider organising a healthier rider (a list of dietary/drink requirements). Unfamiliar venue? In dit kleine prutlandje? Ok, kan! There should be drinking water? Zelfs het water uit de WC kan je hier drinken! Een gezondere rider regelen! Nou komen we ergens…neem voor de grap eens de tijd om na te denken waar je lichaam voor en na een show nou echt behoefte aan heeft. Dan bedoel ik dus rationeel en niet: “Het is vrijdagavond dus mijn lichaam heeft behoefte aan bierrr!” Weet je nou niet waar je lichaam behoefte aan heeft, wat bij de meeste mensen het geval is, hou dan mijn blog in de gaten voor eerder genoemde ‘The Rider Edition’. Mijn tip voor nu: (cocos)water, groene thee of matcha, noten, kip, eieren, variety veggie platter en vooruit, wat raw chocolate  en rode vruchten voor na de show.
  6. Opt for fruit and nuts rather than biscuits, crisps or pastries for backstage snacks. Try to drink more water and less coffee or tea and cut down on the sugary drinks. Wat zeg je? Ik liep op de zaken vooruit? Ok, nog één keer dan: Blijf alsjeblieft weg van de Cola en (god forbid) de Redbull!!! Hebben we hem nou? Chemische stress is ook stress! En als je dan toch die opkikker nodig hebt…dubbele espresso no sugar, ok?
  7. Try to get the management to sort out decent meals, either at the hotel or venue – or use your per diems wisely to make sure you’re eating a balanced diet. Try to get the management to sort out decent meals = try to sort out a decent management. Nuff said.
  8. Do quick stretching throughout the day – it helps relieve stress and exercises your muscles.  Het is inderdaad belangrijk om gedurende de dag in beweging te blijven en de spieren actief te houden. Over rekken en strekken bestaan echter veel misverstanden. Het statisch rekken van spieren zorgt vaak voor een (tijdelijke) verzwakking van de spier. Mijn advies is dan ook om wanneer je de tijd en moeite neemt om rekoefeningen uit te voeren, dynamisch te rekken. Het regelmatig activeren van spieren door middel van het stimuleren van activatiepunten is is ook aan te raden. Ook hiervoor kun je terecht bij een mylogenics practioner.
  9. Persuade a fellow band member to be your activity buddy and arrange to exercise together; neither of you will want to let the other down. Go for runs together whilst on tour, and take your PE kit and swimming cozzy, in case your hotel has a gym or pool. Dit vind ik een hele goede tip! Ik ben geen voorstander van hardlopen, sterker nog ik raad het elke muzikant af tenzij het niet langer dan 20 minuten is (en dan nog is het discutabel). Maar ga eens kijken of er binnen je band of groep collega’s personen zijn die de uitdaging met je aan willen gaan. Stel een doel! Maak er voor mijn part een wedstrijdje van, betrek je manager er in, vraag hulp van buitenaf. maak het leuk! Ok, hoe groot acht ik de kans dat jullie daadwerkelijk bij de volgende bandmeeting een fitness challenge gaan bedenken? Nihil. Maar ik wil wel even gezegd hebben dat ik het een uitstekend agenda punt zou vinden.
  10. Even if you’re not wanting to be super fit, you still need to keep healthy, so you can do various exercises in your hotel room and even a brisk 10-15 minute walk in the fresh air can help. Nou ja, nog een keer dan. Tenzij je normaalgesproken ECHT van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat alleen maar op je luie reet zit, zal die 10 minuten lopen (hoe ‘fresh’ die air ook mag zijn) niet veel doen voor je niveau van fitheid, misschien wel voor je gevoel van fitheid. Mijn tip: gebruik die hotelkamer of kleedkamer eens voor een totaal andere workout. Ik moet nu al een beetje lachen als ik denk aan hoe er gereageerd wordt wanneer je voor de zoveelste keer bezweet bij je gezelschap aankomt met de mededeling dat je toch weer zo’n goede workout in je hotelkamer hebt gehad. Koop een kettlebell, neem een paar lessen en ga met dat ding aan de slag. Je hebt amper ruimte en tijd nodig en het resultaat is enorm. En dat geouwehoer over ‘not wanting to be superfit’ vergeten we effe.

    It’s all you need!

  11. Give yourself reasons to take regular breaks, say if you and/or your band members are just not getting that middle eight or fast refrain. Yep, regelmatig even rusten houdt je fris en fruitig. Dit geldt niet alleen op micro-niveau, zoals het inlassen van pauzes tijdens repetities of werkdagen, maar dit zou ook moeten gelden op macro-niveau. Denk daarbij aan het bewust inplannen van rustmomenten in je week of maand. Bij de meeste mensen geldt het weekend als automatisch ingepland rustmoment. Omdat de muziekindustrie nou eenmaal zeven dagen per week open is, is de term ‘weekend’ in dit geval weinig zeggend. Houd er daarom rekening mee dat ook jij bewust grote blokken van tijd apart zet voor zaken die ontspanning bieden en niks met je vak te maken hebben. Hoe gepassioneerd je ook bent.
  12. Start wearing a pedometer. You’ll be surprised how motivated you can become to increase your daily step total. Aim for 10,000 steps – you’ll probably tot those up simply by jumping around on stage! Rot op! Of ik achterlijk ben? Ik weet ook wel dat als jij een wedstrijdje ‘stappenlopen’ gaat houden je echt niet meer gaat lopen, maar gewoon kleinere stapjes gaat zetten. Trouwens…opgewonden raken van stappen tellen?
  13. If the venue doesn’t provide adequate seating for your gig, consider taking blow-up wedge seats and lumbar supports. There should be enough room on the tour bus. Your back will thank you! Kan, mocht je in de categorie ‘zittende muzikanten’ vallen. Ik kan me echter voorstellen (correct me if I’m wrong, ik ben geen muzikant) dat wanneer je in de passie van het spel bent, een ‘blow up wedge’ niet lang opgeblowd zal zijn of anders wellicht in het gezicht van iemand anders blowd. Mijn tip: zorg er gewoon voor dat de structuren en houding van je lichaam zo zijn dat twee uur in een bepaalde houding zitten geen problemen oplevert AKA Mylogenics en krachttraining THEN your back will thank you.
  14. Issue a fitness challenge to another band such as the number of steps walked in a week. It’s a great way to break down barriers and develop team spirit.Weer die stappen.Ik geloof zelf graag in een stukje rock ’n roll mythe. Ik hoop dan ook met heel m’n wezen dat er geen stoere rockbands rondlopen die er een enorme bevrediging uit halen met elkaar een wedstrijd stappen tellen aan te gaan. Mijn tip: Bootcamp tourcompetitie. Enkele tourende bands hebben een paar maanden de tijd om zich voor te bereiden op een ‘clash of the titans’. Een ultieme battle of the bands Bootcamp, waar je gaat strijden tegen je tourende collega’s. Het is jouw keuze of je die maanden gebruikt om je buik in een sixpack of een beerkeg te transformeren.

    Only in America

  15. Remember that you’re away from home and it will be a major disruption to your routine. Try to prepare yourself for this and get someone to check out the facilities . If you’re in town for a few days, go on a recce to work out were the laundry is, and where to get groceries and decent food. Aangezien we het hier over Nederland hebben en het zeer onwaarschijnlijk is dat je een paar dagen op tour bent in DEZELFDE stad, lijkt het me lichtelijk overdreven de hele stad in kaart te hebben voordat je er bent. Daarnaast zijn er tegenwoordig nog maar weinig plaatsen in Nederland waar geen sportschool of plaatselijk krachthonk is, of waar geen supermarkt, dan wel groenteboer of slager te vinden is. Desalniettemin is het een uitstekend plan om wanneer je langer van huis bent een beetje inzicht te hebben in wat waar te halen valt. Als je serieus bent over je gezondheid zou dit net zo goed bij de tourvoorbereiding moeten horen als het samenstellen van de setlist of het op orde hebben van de tech specs. En zeg nou zelf, in een dicht gebouwd en goed voorzien land als Nederland is dit appeltje/eitje toch?
  16. Make sure someone in the band (usually the manager) has health and safety responsibilities and makes sure that there is an adequately stocked first aid kit on the tour bus. Jah, wat zal ik zeggen. Ik mag hopen dat de gelegenheden waar je speelt ook hun verantwoordelijkheden nemen.
  17. Be sure to keep sufficiently hydrated when in an air-conditioned space – like a plane. This is especially important for singers, as the dehydrating effect of air- conditioning can make singing very difficult. Wrapping your throat up can also help prevent drying of the throat. Zorgen voor voldoende vocht is ALTIJD belangrijk. Plane of niet, zanger of niet, air-conditioned of niet. Water en groene thee hebben de voorkeur! Alcohol en koffie hebben een tegengesteld effect. Het is dus altijd een goed plan om je kopje koffie vergezeld te laten gaan met een glaasje water. Biertjes op het podium zien er heel erg rock and roll uit, maar for the sake of your performance..bewaar dat lekker voor na de show. Mocht je nou echt heel graag een ‘image’ hoog willen houden, plak dan lekker een Heineken sticker op je Spa flesje…niemand die dat ziet. En als je er problemen mee hebt om na elk biertje een glaasje water te nemen (of als je het gewoon vergeet…snap ik…uit ervaring), zorg dan alsjeblieft dat je een paar glazen wegtikt voor het slapen gaan. Als je dat ook vergeet ben je gewoon een sukkel.
  18. Whilst we’re talking about planes, take care not to force your voice against the noise of the engine, on-board equipment, etc. And don’t forget to keep your legs moving periodically, so you don’t develop blood clots which are potentially life-threatening. Some performers have been known to do exercises in the aisles! This can help with re-setting your body clock too. We waren niet aan het praten over vliegtuigen thank-you-very-much. We zitten in Nederland. Maar Afro Jack…als je dit leest…dat dus!
  19. Time-zone changes can put considerable stresses on the body and fatigue can be a common problem. Try to get as much rest and rehydration as you can when travelling and re-adjust your body clock as quickly as you can. Flying a couple of days earlier for a gig at a distant venue would help counteract this problem. If you can’t fly in sooner and you’re just in for the gig and straight out again try to stay on ‘home-time’ by eating and sleeping at the times you would normally at home, if possible. You and your tour manager should plan your tour schedule in terms of sleep/body clock issues, in order to make it easier on yourself and the rest of the band. Further information about this can be found on the British Airways website at www.britishairways.com in the ‘Health & wellbing’ section. Op het moment dat je zo succesvol bent dat je het hele circus naar verre oorden kan verplaatsen, geef me dan vooral een belletje. Ik help je graag met de voorbereiding op zoiets verschrikkelijks. Mocht je onverhoopt ontdekken dat je jetlag verschijnselen krijgt van het reizen tussen Groningen en Maastricht, bel dan ook maar, want dan ben je niet helemaal lekker.
  20. When travelling abroad, make sure you get adequate vaccination and medical cover. Again, the British Airways website provides information, or ask your doctor for more advice. En vlieg vooral lekker met KLM!

 Finally …

Whether you like it or not, touring is an inevitable part of being a performing artist. Though it can be exciting to visit new places, meet new people and play in front of new audiences, it does take its toll on your sleep patterns, eating habits and health and fitness routines in general.

To counteract the impact of touring, plan ahead as thoroughly as you can. Make sure the tour manager, or whoever is in charge of your welfare, is informed in advance of any requirements you may have. That way you won’t get cut short and you will be best prepared to stay healthy whilst on the road.

Try and stay in charge of your own creature comforts and, above all, play it safe! AMEN! Als ze nou alleen dit gezegd hadden was dat eigenlijk meer dan voldoende geweest. Ik had dan alleen niet het genoegen gehad je te vervelen met een nieuw lijstje bovenop al die andere lijstjes die je al had. Daarnaast vind ik het belangrijk om mijn soortgenoten zo nu en dan te steunen. Weet je wel? Die mensen die veel te veel woorden gebruiken om iets heel simpels te zeggen?

N.B Voor diegenen onder jullie die met het oog op het naderende einde de hersenen al op vakantie hadden gestuurd…de niet-dikgedrukte tekst is van mij. Noem het de tips, de praktische uitwerking, de kritische noot, de eeuwige zeur. Geen dank!

Enne…tot volgend jaar!

Happy Holidays!

About Marlieke Theloosen

Ik ben iemand van extremen.
Ik ben een beetje gestoord, maar wel van de categorie Prettig.
Ik heb idealen en ambities en ik heb een hekel aan regels.
Ik wil je helpen, maar ik vertik het om je handje vast te houden.
Ik ben een beetje Betty Page en een beetje moeder Theresa.
Ik hou van Rock 'n Roll en van worteltjes.
Ik hou van Cocktails en Kettlebells.
...
I'm a healthfreak. I'm a music lover...and I perfectly know how to blend them.
I prefer my cocktail with just a sniff of carbs, some fatty's and a bunch of protein, shake it with some sweat and heavy metal and serve on the rocks!!
...
Personal Trainer met een BA in Music Management...dat ben ik.

Speak Your Mind

*